Gili Meno


Den pyttelilla ön Gili Meno stoltserar med både vita sandstränder, kristallklart vatten, och en otroligt avkopplande atmosfär. Här råder ett stilla lugn, det finns ingen hets eller stressiga turiststråk. Denna lilla ö, som är en av de tre Giliöarna utanför Lomboks nordvästra kust, erbjuder en perfekt flykt för den som vill uppleva total avkoppling.
Till skillnad från sina mer livliga grannöar, Gili Trawangan (partyön) och Gili Air, är Meno känd för sitt lugn och otroligt avkopplande atmosfär. Att kliva iland på Meno är som om världen börjar snurra saktare och pulsen tar semester till 100%. Här finns inga bilar, mopeder eller avgaser (gäller för alla Giliöarna) och man tar sig runt till fots, på cykel eller via ”havremopeder” (= hästdragna små kärror). På Meno finns knappt några riktiga vägar, utan merpart sandiga stigar som slingrar sig fram längst kusterna och några tvärs över. Ön är den minsta av dom tre Giliöarna och är verkligen liten, för på endast ett dygn kändes det som att vi hade snuddat vid alla vägar som där fanns. Hit åker man för att finna sann avkoppling och göra så lite som möjligt. Cyklop och simfötter finns att hyra överallt och cyklar likaså. Och förutom att snorkla sida vid sida med majestätiska sköldpaddor (se mer om snorklingen här) så finns inte mycket mer att göra än att bara lata sig.









Under årets långresa har vi nu spenderat fyra heldagar på Meno, vilket vi kallat för ”semester i semestern”. Fyra dagar där var alldeles lagomt för oss. För hade vi stannat längre hade vi nog klättrat på väggarna av för mycket lugn och ro för vår smak. Ha, ha! Livet på Meno är avslappnat, genuint och enkelt. Där finns inga kiosker eller affärer likt de kedjor det kryllar av i övriga Indonesien, och räkna inte med en fungerande bankomat (det finns en på ön, så se till att ta med kontanter). Matutbudet är övervägande lokal mat av enklare modell, men med några undantag såklart som t.ex. BASK, Le Pirate och Mahamaya. Det godaste och även det dyraste vi åt under våra dagar var på Mahamaya där man satt väldigt vackert och ordentligt, och Björn åt sin livs godaste crème brûlée som var gjord på vit choklad. Men vi åt också jättegod lokal mat på Sasak Cafe där vi satt på små säckar i sanden och ett härligt reggeaband spelade livemusik under neonlampor. Två väldigt olika ställen men båda fantastiska på sitt sätt. Vi bodde på den lugnaste sidan av ön, vid Seri Resort (mer om det här), som ligger ganska ensamt och blickar över till grannön Gili Air och Lombok i horisonten. Ett väldigt charmigt hotell där varken skor eller barn var välkomna, vilket var detaljer som satt en extra lugn ton på hela vår tid på Meno.
Giliöarna är verkligen Svenskarnas paradis No. 1. Det känns som alla Svenskar som åker till Bali också åker till någon utav Giliöarna. Och det är fullt förståeligt, för charmen som vilar över dessa öar är något speciellt. Jag personligen har dock lite svårt för när strandförsäljare och hotellpersonal är så vana vid svenskar att de kan prata en del Svenska, vilket är ganska vanligt på Gili. Och hur fantastiskt vi än haft det nu, så slår mitt hjärta fortfarande lite starkare för Nusaöarna utanför Bali.










TA SIG HIT
De tre Giliöarna i norr skiljer sig åt (mer finns att läsa här) och Gili Meno är den som det är ”krångligast” att ta sig till då fler båtar trafikerar de andra öarna. Men för att ta sig till Gili från Bali åker man båt från antingen Padangbai, Serangan, Sanur eller Amed. De snabbaste båtarna avgår från Padangbai, varifrån man med speedboats når Giliöarna på ungefär 1,5–2 timmar. Vi brukar föredra att åka därifrån för att utbudet av både båtoperatörer och avgångar är större, samt att man spenderar kortare tid på havet. Sjögången mellan Bali och Giliöarna kan nämligen vara ganska kraftig, särskilt under vissa perioder av året. Båtarna är oftast dåligt ventilerade, extremt varma och till bredden fyllda av svettiga turister. Så att båtarna osar spya (och öl) är inte ovanligt.
De flesta båtar går först till Gili Trawangan eller Gili Air innan de fortsätter till Gili Meno, så var medveten om att resan kan innebära ett extra stopp och att utlovad ankomsttid inte alltid stämmer. Vissa bolag kör direkt till Meno, men det är mer ovanligt. Men man kan också ta en speedboat direkt till Gili Trawangan och därifrån ta en lokal båttaxi eller offentlig båt vidare till Meno, vilket tar ungefär 10–15 minuter. Priset varierar mellan 40.000-80.000 (25-50kr) per person med de lokala båtarna som avgår på fasta tider. I år köpte vi våra båtbiljetter via GiliTransfers.com som är en samlingssida för flera båtbolag och det fungerade smidigt, bortsett från att när vi skulle lämna Meno så tvingades vi (och alla andra) betala för ytterligare båt för att komma ut till den stora båten som inte la till i hamnen. Kostade visserligen bara 25.000Rp (ca 25 kr) per person men det var lite irriterande att det inte ingick i biljetten eller informerats om.
ÖVRIGT
Lombok ruvar faktiskt på fler Giliöar än dessa tre som blivit väldigt populära. I sydväst finns också ”Secret Gilis”, 12 ännu mindre orörda paradisöar. Se mer om dom här.











Gili Meno – Lombok – Indonesien










Sofia
mars 24, 2025Hej!
Följer bloggen med nyfikenhet då vi har en resa bokad i sommar. Hur är er kommande rutt? Har varit på Bali tidigare och överväger nu att kombinera med Lombok och secret gillis. Har läst det du skrivit om de platserna tidigare vilket känns lockande 🙂
Christine
mars 25, 2025Hej Sofia! Så kul att höra. 🙂
Just nu är vi i Lovina på norra Bali och jag är mer aktiv på Instagram för stunden (mer kommer på bloggen senare). Men efter Lovina så blir utgångspunkterna Nusa Dua, Bingin och Seminyak under kommande månad. Så med andra ord blir vi kvar på Bali.
Ett alternativ på ytterligare en Giliö förresten, men som tillhör Bali är Gili Putih. Det är bara en liten sandö men en söt sådan. Och den ön kan man kombinera med att bo fint några dagar på Sumberkima Hill på nordvästra Bali.
https://29grader.se/2024/01/23/gili-putih-sumberkima/
https://29grader.se/2024/01/30/sumberkima-hill/
Sofia
mars 30, 2025Tack, sumberkima är redan bokat och även Lovina där vi varit tidigare 😀