Singapores linbana är en ikonisk syn i himlen, som vid sin högsta punk sträcker sig 93 meter över havsnivån och bjuder på en 360-graders panoramavy över stadens silhuett, hamn och Sentosa Island. Verkligen ett läckert sätt att påbörja sitt Sentosa-äventyr på.
Linbanesystemet består av två olika linjer, den högsta är Mount Faber Line som förbinder Mount Faber Peak på fastlandet och ön Sentosa. Och den andra kortare linjen är Sentosa Line som sträcker sig mellan olika attraktioner ute på nöjesön. Vi tyckte det var ett kul sätt att ta sig ut till ön via linbanan. Så vi valde att promenera upp till stationen vid Mount Faber Park som är en av de äldre parkerna i Singapore, vilket bara det bjöd på fantastiska vyer. Och vi köpte en varsin kombinationsbiljett online som inkluderade båda linbanesystemen, vilket kostade 28 SGD (ca 230 kr) per person (och det var billigare att köpa online än på plats). Att se båda linbanesystemen kändes dessutom som ett måste när vi ändå var på g, och det visade sig även vara ett smidigt sätt att förflytta sig på mellan olika sevärdheter på ön Sentosa.





Stationen vid Mount Faber (som blev vår utgångspunkt) innehöll inget myller av turister, vilket var skönt. Vi passerade souvenirbutiken utan att handla men passade på att besöka toaletterna. Och damernas var lite utav en wow-upplevelse, för jädrar så tjusigt! (bilden ovan). Utsikten blev sen bara bättre och bättre när vi utan att köa gick ombord på linbanan och stillsamt gled fram högt upp i luften. Det var läckra vyer åt alla håll och att åka genom en skyskrapa var coolt det också. Väl framme på ön Sentosa tog vi en kort promenad på ett par minuter och hoppade på nästa linbanensystem. Och med den åkte vi ett helt varv och kikade åt alla håll, innan vi bestämde oss för att hoppa av vid Universal Studios.






HISTORIA
1968 såddes fröet till linbanans skapande som en del i ett större turistprojekt för landet. Och 6 år senare, den 15 februari 1974, öppnade linbanan mellan Mount Faber och ön Sentosa. Linbanan hade då 43 kabiner och krävde anställda kabinvakter som manuellt öppnade och stängde dörrarna. Linbanan var då det andra linbanesystemet i världen som sträckte sig över en hamn, och attraktionen blev snabbt en stor turistmagnet.
1976 utökades antalet kabiner till 51 stycken. Och i slutet av 1970-talet var linbanesystemet med i ett av avsnitt av det populära amerikanska tv-programmet Hawaii Five-O, där ett slagsmål och ganska vågade scener speldes in i en av dom då gula (och orange) kabinerna.
1988 firade linbanesystemet sin 10 miljonte passagerare, och stod värd för tävlanden i Miss World när tävlingen hölls i Singapore 1989.
Systemet uppgraderas 1994 och antalet kabiner byttes ut och utökades till 80 stycken. Processen tog 25 dagar att genomföra men fördubblade därmed systemets kapacitet till 1400 passagerare per timme i båda riktningarna (från tidigare 700 passagerare).
Redan ett år senare, 1995, välkomnade systemet sin 20 miljonte passagerare och nådde snabbt sin 25-miljonte bara två år senare vid 1997. Slutstationerna uppgraderades också samma år, samtidigt som Lego presenterade världens enda linbanekabin i naturlig storlek – gjord helt i Lego!
I november 1999 gavs linbanesystemt en mer modern och vågad uppgradering då det lades till kabiner med glasbotten, vilket kostade S$30.000 per kabin. Och det var då världens enda linbana med kabiner med glasbotten.
Som en del av linbanesystemets 30-årsjubileum anordnades under en vecka i mars 2004 tävlingen “Surviving the Sky”. En utmaning där sex länder (Singapore, Thailand, Indonesien, Malaysia, Hong Kong och Sydkorea) deltog med två tävlanden per land, som under 7 dygn skulle stå ut med att bo i den åkande linbanan. Den yngsta deltagaren var en 21-årig man från Hong Kong, medan den äldsta var en 54-årig lärare. Deltagarna försågs med 3 måltider och 3 liter dricksvatten per dag. Varje lag fick bara en filt och en kudde, och varje lag fick bara ta med sig en icke elektronisk “lyxartikel”. Dessutom behövde deltagarna utföra både planerade uppdrag och överraskningsuppgifter. Några lag drog sig ur redan innan start och några lag gav upp efter bara något dygn pga åksjuka. Den sjunde dagen tog Thailand hem första priset genom försäljningsassistent Abdul Rahman Bin Selamat och hans lagkamrat Zaiton Majeed, hennatatuerare.
I mitten av september 2009 stängdes linbanan för en större ombyggnation av hela systemet och öppnade igen den 21 juli 2010. Då hade alla kabiner bytts ut till större modeller, och dagens nuvarande metallsvarta design var född. Systemet fick då 67 stycken kabiner, inklusive världens första VIP-hytt. Vajrarna höjdes också 30 m (för att stå 120 m över havet) för att klara de större kabinerna. Sittkapaciteten utökades till åtta passagerare per kabin istället för tidigare sex, samt nya fällbara säten och ett nytt musiksystem tillkom.
Det andra linbanesystemet, Sentosa Line, öppnade först den 14 juli 2015 och är 890 meter lång. Linjerna är inte fysiskt sammankopplade, så för att byta linbana behöver man gå 3 till 5 minuter från Sentosa-stationen till Imbiah Lookout-stationen. Den “nya linjen” på Sentosa länkar Siloso Point till Merlion-stationen, och Merlion-stationen ger också en länk till Sentosa Express (tåget till. fastlandet). Sentosa-linbanan har 51 stycken åttasitsiga hytter och kan flytta omkring 2.200 personer i timmen i en riktning.
Mellan 1 maj och 30 september i år, 2023, har kabinerna på Mount Faber Line stylats om till “Pokémon-kabiner”, som en del av upptakten till linbanans 50-årsjubileum. Och vill man lyxa till det kan man även boka en privat romantisk middag under en 60 min lång färd med linbanan. En upplevelse som sägs ta smaklökarna till helt nya höjder!


Lämna ett svar