Polis, polis, polis…
Genomsnittliga Poliser tjänar $ 150 per månad – det är fem dollar om dagen. Så därför är det inte förvånande att många poliser tar mutor för att komplettera sina inkomster. Men nu när vi då blev stannade så visade Björn upp alla bilens papper och sitt gamla körkort. Poliskonstapeln tittade och tittade, frågade vart vi skulle och sen fick vi tillbaks allt. Så ingen muta, inget konstigt! Tjohoo! Och anledningen till att Björn visade sitt gamla körkort var för om konstapeln beslagtagit det hade vi inte hunnit hämta ut det innan flyget skulle gå. Och i kommande två länder är körkortet rätt bra att ha.
Det finns så många speciella situationer här så hälften vore nog:
- Om du krockar och det blir någon form av personskador så sätts alla förare i häkte oavsett vems fel det var, tills dess att målet är uppklarat. Så snacka mardrömshistoria i dubbel bemärkelse om det skulle hända under semestern.
- Poliskontroller finns i mängder och ju större packning på taket och ju mer man utger sig för att vara turist, desto större risk att bli stoppad och krävd på muta.
- Blir man stoppad och får en “Multa” (bot) så konfiskerar polis ditt körkort och man får en gul lapp istället. Körkortet kan hämtas på polisstationen inne i huvudstaden – efter du betalar dina böter och du har 30 dagar på dig att hämta körkortet.
- Den gula Multa´n fungerar som licens och du kan få upp till två överträdelser per gula Multa, vilket polisen fysiskt skriver upp på samma gula lapp. Efter den tredje överträdelsen ersätts den gula med en röd Multa. Även om det är den allvarligaste av alla Multa´s så den lite som att ha ett frikort för dagen. För blir man stoppad med en röd Multa så kan man inte få något mer straff!
Anonym
mars 1, 2014Med andra ord kan det vara riktigt spännande att köra omkring på vägarna där…
Anonym
mars 1, 2014Med andra ord kan det vara riktigt spännande att köra omkring på vägarna där…