Vraket Liberty

Christine Av Christine18 Comments1 min read805 visningar

En spännande dag då vi dök vid det 120 m långa vraket Liberty, som ligger på botten ca 20 m utanför stranden i Tulamben. Lastskeppet seglade för amerikanska flottan under andra världskriget och den 11 januari 1942 träffades Liberty av torpeder från en Japanska ubåt. Skadorna blev stora men skeppet bogserades in till stranden i Tulamben, där det blev stående fram till 1963 då lava från vulkanen Gunung Agung knuffades skeppet tillbaks i havet igen. Nu vilar vraket på botten, på 5 -31 meters djup, med fören längst ned. Allt är idag övervuxet av koraller och bjuder på ett sprudlande liv av fiskar. Vi var ner på 20 meters djup och sikten för dagen var tyvärr inte den bästa. Men kul va det i alla fall! Se fler bilder från Liberty i webbgalleriet.

XOXO
signature
Prenumerera så du inte missar något
Registrera din mailadress för att få dom senaste uppdateringarna!
Tags

Lämna ett svar

18 Comments
  • Anonym
    juni 10, 2010

    Har ni tagit dykcert nu?

  • Anonym
    juni 10, 2010

    Nej det har vi inte, men här verkade sånt inte va så noga. 2minuters säkerhetsgenomgång på stranden och några minuter senare dök vi runt på 20m djup. Såhär i efterhand förstår jag inte hur dom vågar, det va liksom inget öva i pool eller så utan rakt ner bara. Men kul va det, och Kontrollfreaks-Christine lät mig va kamerapilot 🙂

  • Anonym
    juni 10, 2010

    Vet att det låter ”tjatig” kärring men, ni FÅR INTE dyka med tuber utan att ha tagit dykcert på riktigt! Det är ju jättevanligt med dykolyckor. LOVA att ni inte gör det igen, snälla./Anette

  • Anonym
    juni 10, 2010

    Nej det blir inge mer sånt, och det va bara jag som inte dykt innan och Martin som va med har dykcert. Men hade vi vetat hur oseriöst det va så hade vi aldrig gjort det, det va sagt innan att vi inte skulle gå djupare än 10meter, och vi trodde att det skulle va ordentliga genomgångar och så.

  • Anonym
    juni 10, 2010

    Det va även en Instruktör med hela tiden, därför trodde man ju att allt skulle gå rätt till.

  • Anonym
    juni 10, 2010

    Fy vad oseriöst! Men då vet jag att ni inte gör det något mer. Ha det gott! Anette

  • Anonym
    juni 11, 2010

    Så härliga bilder!!!

  • Anonym
    juni 13, 2010

    -Jag lovar och svär på att det här var absolut sista gången som jag dök med tuber. Men snorkling däremot blir det garanterat mer av! 🙂

  • Anonym
    juni 15, 2010

    Ska du aldrig mer dyka med tuber? Var det otäckt? Jag tror att jag skulle få cellskräck faktiskt, så det har aldrig lockat mig./Anette

  • Anonym
    juni 10, 2010

    Har ni tagit dykcert nu?

  • Anonym
    juni 10, 2010

    Nej det har vi inte, men här verkade sånt inte va så noga. 2minuters säkerhetsgenomgång på stranden och några minuter senare dök vi runt på 20m djup. Såhär i efterhand förstår jag inte hur dom vågar, det va liksom inget öva i pool eller så utan rakt ner bara. Men kul va det, och Kontrollfreaks-Christine lät mig va kamerapilot 🙂

  • Anonym
    juni 10, 2010

    Vet att det låter ”tjatig” kärring men, ni FÅR INTE dyka med tuber utan att ha tagit dykcert på riktigt! Det är ju jättevanligt med dykolyckor. LOVA att ni inte gör det igen, snälla./Anette

  • Anonym
    juni 10, 2010

    Nej det blir inge mer sånt, och det va bara jag som inte dykt innan och Martin som va med har dykcert. Men hade vi vetat hur oseriöst det va så hade vi aldrig gjort det, det va sagt innan att vi inte skulle gå djupare än 10meter, och vi trodde att det skulle va ordentliga genomgångar och så.

  • Anonym
    juni 10, 2010

    Det va även en Instruktör med hela tiden, därför trodde man ju att allt skulle gå rätt till.

  • Anonym
    juni 10, 2010

    Fy vad oseriöst! Men då vet jag att ni inte gör det något mer. Ha det gott! Anette

  • Anonym
    juni 11, 2010

    Så härliga bilder!!!

  • Anonym
    juni 13, 2010

    -Jag lovar och svär på att det här var absolut sista gången som jag dök med tuber. Men snorkling däremot blir det garanterat mer av! 🙂

  • Anonym
    juni 15, 2010

    Ska du aldrig mer dyka med tuber? Var det otäckt? Jag tror att jag skulle få cellskräck faktiskt, så det har aldrig lockat mig./Anette