Delfiner vid Lovina


Att se delfiner i det fria är en magisk upplevelse som är svår att sätta ord på. Otroligt vackra djur, i sitt rätta element, vilda och fria, men också nyfikna och lekfulla. Och att dessutom få uppleva hundratals, som i vårt fall, det är en sån där stund som får själen att fyllas av ren glädje.
Den sömniga lilla kuststaden Lovina på norra Bali är känd för framförallt en sak – delfinerna som håller till i bukten utanför kusten. Lovina i sig kan kännas lite öde och tom på turister i jämförelse med myllret på södra sidan av ön. Men när solen stiger över horisonten så kommer typ alla turister fram för att ge sig ut på havet. Så även vi en morgon i april. Då följde vi med en bekant, Koko, i hans båt i hopp om att se Lovinas kännetecken. Solen valde dock att snabbt dra molntäcket över sig när vi puttrade fram längs kusten, och havet bjöd på vilda vågor som normalt sett inte hör Lovina till. Men delfinerna fanns där oavsett! Först såg vi några stycken, tillsammans med ett infanteri av turistbåtar. (Faktiskt galet många båtar!) Alla hade såklart stannat på samma ställe och delfinerna dök upp lite här och var. Vi beslutade att åka vidare på en längre tur och tur var det, för då blev det magi på riktigt! Mängder av delfiner dök upp runt oss och tre andra båtar som också valt en längre tur. Delfinerna hoppa, gjorde piruetter och simmade så nära båten att det kändes overkligt. De simmade verkligen in mellan båten och träarmarna. En helt otrolig syn!
Så vill någon göra samma längre tur kan jag rekommendera Koko, som nås via WhatsApp på: +62 823 4196 0258. Han utgår med sin båt från stranden nära Dolphin Beach Bali Apartments (ett mindre och enklare hotell på stranden med stora rum).






Ämnet hur vida det är okay eller inte att åka på delfinskådning har blivit ganska omdiskuterat på senare år och flera anser att detta är en aktivitet man bör undvika. Med påståenden som att det är en galen hets efter djuren, att alla motorerna skrämmer bort delfinerna, att båtarna trängs runt delfinerna osv. Jag kan hålla med om att det är många båtar, vi räknade till ca 50 stycken på ett ställe. Men å andra sidan, djuren lever i det fria, i ett hav som är gigantiskt. Så hade delfinerna störts för mycket hade dom troligtvis flyttat. Delfinerna hade nog inte heller själva valt att simma precis bredvid båtarna om det nu vore något dom inte alls ville.
Vi har varit på delfinskådning i Lovina en gång tidigare, år 2010, och delfinerna har uppenbart inte valt att flytta från Lovinas kust sedan dess. Jag tycker även att ”jakten” efter dom hade förbättrats från hur det var då, till att båtarna låg mer stilla nu. Det kändes också som att vissa arrangörer försökte hålla ett mer respektfullt avstånd än tidigare. Samtidigt så förstår jag varför det finns kritik. Forskare menar ibland att delfiner kan bli stressade även om de inte försvinner från området, och det kan vara svårt för oss som turister att avgöra hur de faktiskt påverkas. Men det är också viktigt att komma ihåg att delfinskådningen i Lovina är en stor inkomstkälla för lokalbefolkningen. Många familjer är beroende av turismen, så frågan handlar inte bara om djuren utan också om människors försörjning. Och ska jag vara helt ärlig så kan jag nästan tycka mer synd om ridhästar i Sverige än dessa fria delfiner.














