The Charter House Hotel


Att hitta ett passande hotell i Manila, Filippinerna, som passande våra kriterier var inte det enklaste, då hotellet inte fick vara för dyrt och inte ligga i ”fel område” då vi hört mycket negativt om staden. Men efter en del efterforskning bestämde vi oss för The Charter House i Mekati, en stadsdel som vi förstått skulle vara ett bra område för förstagångsbesökare i Manila. Och området kändes både städat och ordentligt, och glänste av stora byggnader och skyskrapor. Och med taxi låg det bara ca 25 min från flygplatsen, vilket var smidigt. Själva hotellet däremot lämnade inget fantastiskt intryck. Läge och pris var de vinnande orden här, medan mysighetsfaktor och lyx var sekundärt.
Personalen var ändå gullig och alla betedde sig som om det vore femstjärnig, genom att hålla upp dörrar och bära väskor (fast att vi bara hade handbagage). Frukosten var bra. Och en pool fanns också på nionde våningen med rätt läcker utsikt. Men rummet kändes slitet och mörk, samt luktade lite unket. Kakelplattorna på golvet i duschen kluckade när man gick på dem, förmodligen för att vatten hade läckt in under. Och någon utsikt fanns inte att ta la om från rummet, för en mörk betongvägg när inpå räknas inte. Så ja, ett blandat intryck utan wow summerar detta boende.
Men läget var ett stort plus. Det låg centralt i Makati och bara ett stenkast från Greenbelt och Glorietta som är två av Manilas mest populära shoppingområden. Och en kortare taxiresa bort fanns också SM Mall of Asia, som är ett av landets största och mest ikoniska köpcentrum.














