Vägarna på Nicoyahalvön

Christine Av Christine2 Comments2 min read152 visningar
Vi har rullat vidare norröver till Nicoyahalvön, vilket också innebär att vi lämnat de fina asrfaltsvägarna bakom oss. På södra Nicoya är det sandiga vägar som gäller och dammet yr konstant och lägger sig som en tjock matta över billacken. Längs vissa vägar finns kortare asfalterade sträckor (där det är som brantast oftast), men de är väldigt sönderkörda och fulla av hål. Så vägarna här är med andra ord ett stycke för sig. Dammiga, sandiga, gropiga och små. Det går att köra här med vanlig bil men 4WD är helt klart att föredra, även en bil med lite höjd.

Och för att besvara en del mailfrågor. Ni som funderar på att åka kortaste sträckan för att ta er mellan Santa Teresa och Samara… ni bör tänka om (se bilderna nedan). Det innebär nämligen att man måste passera flera floder och köra genom dem då de korsar vägen! Även veta hur / vart man ska köra i vattnet för att ta sig fram genom floderna, samt va medvetna om att hyrbilars försäkringar inte gäller sådan körning. Den kortaste sträckan mellan Santa Teresa till Samara korsas av totalt tre floder, varav den sista (söderifrån) är den största, vilken inte ens går att köra genom under regnsäsongen. Så med detta sagt -kör den långa vägen runt istället. (Väljer du att ändå köra genom floderna se då till att inte köra fast, med tanke på krokodilerna.)

Södra Nicoyahalvön – Costa Rica
XOXO
signature
Prenumerera så du inte missar något
Registrera din mailadress för att få dom senaste uppdateringarna!
Tags

Lämna ett svar till AnonymAvbryt svar

2 Comments
  • Anonym
    februari 27, 2017

    Ja, varför inte dra en väg genom floden…? Oftast brukar det vara över eller möjligen under men genom? Det är kanske det mest kostnadseffektivaste för den som tycker att vägen ska gå där.

  • Anonym
    februari 27, 2017

    Ja, varför inte dra en väg genom floden…? Oftast brukar det vara över eller möjligen under men genom? Det är kanske det mest kostnadseffektivaste för den som tycker att vägen ska gå där.