Gunung Kawi – templet med de enorma statyerna

Christine Av Christine7 Comments2 min read1K visningar
Vi var på väg till tempelkomplexet GUNUNG KAWI redan för fyra år sedan faktiskt, men då råkade vi hitta ett annat tempel på vägen och sendan tog värmen över och det ena till det andra ledde till att vi inte kom dit. Men idag kom vi minsann hela vägen fram (bättre sent än aldrig eller vad säger man). Och jag blev både lite imponerad och även positivt överraskad. Templet låg väldigt fint, bland risterrasser och med en liten flod längst ner. Atmosfären andades gamla legender och talade om förlorade berättelser om glömda balinesiska kungar. Och nog kände man sig bra liten allt då man stod där framför de 10 stycken ca 7 meter höga ”statyerna” uthuggna i berget. Vilka är gravmonument som tros vara tillägnad kung Anak Wungsu av Udayana dynastin och hans favorit drottningar.

Om ni undrar varför Björn har ”kjol” och jag min favorit-sarong (från Costa Rica) så är det för att man vid de flesta templen på Bali måste bära sarong för att få gå in på tempelområdet. Jag trodde dock att min väldigt färgglada och icke Balinesiska sarong skulle portas, men nej då. Jag fick till och med hjälp av en trevlig dam att knyta den och hon tyckte den var väldigt fin. Undrade även om den var klassisk för mitt hemland…

Tampaksiring – Ubud – Bali
XOXO
signature
Prenumerera så du inte missar något
Registrera din mailadress för att få dom senaste uppdateringarna!
Tags

Lämna ett svar

7 Comments
  • Anonym
    mars 30, 2015

    Fantastiska byggverk, tänk vilka skickliga och idoga hanverkare som hackat allt detta ur klipporna och vilken gåva till kommande släktled.

  • Anonym
    mars 30, 2015

    Ja verkligen. De var riktigt imponerande att se faktiskt. Det ska även finnas flera ”dolda” hemligheter / saker här och var uthuggna. Så hade man gått med en guide hade det nog varit ännu mer intressant då man fått dem utpekade. 🙂

  • Anonym
    april 3, 2015

    Härligt att se bilder från Bali! 2 år sedan jag var där och har inte hunnit få upp de inläggen än på vår mat och reseblogg travelingfooding.blogspot.com, men det kommer! Skulle gärna åka tillbaka 🙂

  • Anonym
    mars 30, 2015

    Fantastiska byggverk, tänk vilka skickliga och idoga hanverkare som hackat allt detta ur klipporna och vilken gåva till kommande släktled.

  • Anonym
    mars 30, 2015

    Ja verkligen. De var riktigt imponerande att se faktiskt. Det ska även finnas flera ”dolda” hemligheter / saker här och var uthuggna. Så hade man gått med en guide hade det nog varit ännu mer intressant då man fått dem utpekade. 🙂

  • Anonym
    april 3, 2015

    Härligt att se bilder från Bali! 2 år sedan jag var där och har inte hunnit få upp de inläggen än på vår mat och reseblogg travelingfooding.blogspot.com, men det kommer! Skulle gärna åka tillbaka 🙂