Att köra moped på Bali

Christine Av Christine19 Comments2 min read289 visningar
Trafiken på Bali är ett stycke för sig och skiljer sig extremt mycket från hur det är att köra i Sverige. Först och främst är det vänstertrafik och vägarna är små och överfulla av fordon, både bilar och mopeder. Det tutas hit och dit och allt kan uppfattas väldigt rörigt, särskilt i de större städerna. Men hastigheten överstiger sällan 40 km/h, annat än på motorvägen där hastigheten ligger upp mot 70 km/h.

BALIS TRAFIK PRINCIPER
  • Tuta – betyder ”se mig”
  • Vägskyltar är inte så vanligt alla gånger
  • Byta fil utan förvarning / blinkers är fullt normalt
  • Rondeller är extra röriga (där finns inga regler)
  • Vägfiler respekteras sällan (4 bilar i bredd plus mopeder på en tvåfilig väg = ej ovanligt)
  • Vägar stängas av för ceremonier
  • Många små vägar (en tungt trafikerad med extra mycket olyckor)
BALIS SPIRITUELLA TRAFIK PRINCIPER
  • Bli inte arg
  • Bli inte förolämpad 
  • Det finns ingen anledning att stressa 
  • Ingenting är vad det verkar 
  • Allt kan hända, när som helst 
  • Låt saker ske i sitt naturliga flöde 
  • Acceptera andra så som de är / kör 
  • Känn dig sansad
  • Visa respekt 
  • Var alltid alert
REGLER FÖR ATT KÖRA MOPED SOM SVENSK MEDBORGARE
Det smidigaste sättet att ta sig fram på ön (särskilt södra delen) är via det motordrivna fordonet på två hjul. Vissa kallar det scooter, andra motorcykel och själv säger jag moped. För att lagligt få köra detta fordon på Bali krävs att du har svenskt motorcykelkörkort (samt medtaget internationellt körkort). Vilket jag personligen tycker är helt rätt. De som inte har bilkörkort får inte köra bil, så varför ska de som aldrig kört motorcykel få tillåtelse att köra motsvarande? Dessutom i en trafik som är väldigt speciell och där dödligheten i trafikolyckor är enormt stor. Men, det extremt vanligt att turister på Bali köra olagligt. Och anledningen är för att de flesta unga tycker ”det är väl inte så svårt att köra moped”, samt att det är enkelt att muta sig ur problemet vid en poliskontroll. Räcker oftast med 50.000Rp (34kr) som man lagt med fordonsbeviset och som smidigt försvinner då poliskonstapeln kontrollerar det. Denna del av Bali vad gäller korruption är något jag verkligen ogillar. Spelar ingen roll att de ökat antalet poliskontroller senaste åren då korruptionen är densamma. Men om du blir stoppad i en poliskontroll, tagen för fortkörning, för att du kör utan hjälm eller varit inblandad i en olycka, så kan påföljderna bli att fordonet beslagtas, du få böter och hamnar i domstol.  
XOXO
signature
Prenumerera så du inte missar något
Registrera din mailadress för att få dom senaste uppdateringarna!
Tags

Lämna ett svar till AnonymAvbryt svar

19 Comments
  • Anonym
    januari 27, 2017

    Jag måste erkänna att första gången jag åkte bil på Bali höll jag nog andan stor del av resan, men på något vis vänjer man sig. Trafiken är ju rätt liknade på flera håll i Asien och mopedantalet är massivt på många platser…

  • Anonym
    januari 27, 2017

    Hu! Enda trösten är ju då att det inte går så fasligt fort. Misstänker att jag skulle sitta med händerna hårt knutna runt ratten och tänderna sammanbitna samtidigt som jag rabblar ”jag ska inte bli arg-jag ska inte bli arg- jag ska inte…”Eller köra med lite profylaxandning, kanske!

  • Anonym
    januari 27, 2017

    Ja första gången jag såg och upplevde trafiken på Bali mins jag att jag tyckte det såg så enormt rörigt ut. Hi, hi! Men sen har man liksom vant sig och insett att i ”allt kaos” fungerar det ändå väldigt bra. Och det är främst för att alla är så enormt uppmärksamma och med på vad som händer. Men sen kan man självklart som Svensk behöva ta både ett och två lugnande andetag då och då för att inte blir sur över att folk kör och svänger lite som de vill. :)Det ju även enorm skillnad på vart på Bali man kör. Det är främst södra delen och de stora städerna som är kaosartade trafikmässigt. På norra, östra och västra Bali är det rätt lugnt på vägarna. Runt Pemeturan t.ex. kan man nästan ha vägen för sig själv långa stunder.

  • Anonym
    januari 27, 2017

    Då är det nog bäst att vara på sin vakt…men vad hjälper det om inte alla tänker så. Om ett annat fordon byter fil utan att signalera och kör dåligt i rondeller. Kör dåligt i rondeller kör även spanjorer. En del signalerar och de flesta gör det inte. Här är man hela tiden på sin vakt och speciellt i rondeller. Jag tycker såklart att min inte borde få hyra motorcykel om man inte har licens för det. Speciellt när det sker många olyckor i trafiken. Trevlig fredag🤗🤗

  • Anonym
    januari 28, 2017

    Känner igen mycket av det du skriver. Vi har kört lätt mc på Bali men det var många år sedan så jag kan tänka mig att trafiken blitit än mer intensiv. Men vi brukar hyra lätt mc på de platser vi besöker och vänstertrafiken är aldrig något problem. Men det finn sju annat som du också så bra beskriver. Jättebra att du tar upp detta för många är nog ganska ovana och tänker inte på vad som gäller med försäkringar och annat om olyckan är framme och man blir skadad eller skadar andra. Kan bli dyrt. Känner att jag nog gärna skulle vilja komma tillbaka till Bali…

  • Anonym
    januari 29, 2017

    När vi var på Bali första gången (1987) så fick Anders inte hyra bil för han hade inte med sig nåt internationellt körkort. Däremot fick han hyra motorcykel – trots avsaknaden av det internationell plus att han inte har nåt svenskt sånt körkort. (FICK alltså, men det gjorde han inte). Märkligt…Men det har tydligen ändrat sig 🙂

  • Anonym
    januari 29, 2017

    Men va härliga bilder 🙂 ja saker o ting är ofta in som hemma

  • Anonym
    januari 30, 2017

    Oj, vilka trafikprinciper! Det låter farligt. Men skönt ändå att hastigheten inte är så hög när ”allt kan hända”. Intressant att läsa om.

  • Anonym
    februari 14, 2017

    Kan inte nog understrykas hur viktigt det är med hjälm. Har bott på Bali över ett år och det är helt sjukt hur västerlänningar tror att de är odödliga (och blir förvånade när de kraschar och skadar sig). När jag kom till Bali första gången var det fler locals än västerlänningar som körde utan hjälm, nu är det tvärtom!

  • Anonym
    januari 27, 2017

    Jag måste erkänna att första gången jag åkte bil på Bali höll jag nog andan stor del av resan, men på något vis vänjer man sig. Trafiken är ju rätt liknade på flera håll i Asien och mopedantalet är massivt på många platser…

  • Anonym
    januari 27, 2017

    Hu! Enda trösten är ju då att det inte går så fasligt fort. Misstänker att jag skulle sitta med händerna hårt knutna runt ratten och tänderna sammanbitna samtidigt som jag rabblar ”jag ska inte bli arg-jag ska inte bli arg- jag ska inte…”Eller köra med lite profylaxandning, kanske!

  • Anonym
    januari 27, 2017

    Ja första gången jag såg och upplevde trafiken på Bali mins jag att jag tyckte det såg så enormt rörigt ut. Hi, hi! Men sen har man liksom vant sig och insett att i ”allt kaos” fungerar det ändå väldigt bra. Och det är främst för att alla är så enormt uppmärksamma och med på vad som händer. Men sen kan man självklart som Svensk behöva ta både ett och två lugnande andetag då och då för att inte blir sur över att folk kör och svänger lite som de vill. :)Det ju även enorm skillnad på vart på Bali man kör. Det är främst södra delen och de stora städerna som är kaosartade trafikmässigt. På norra, östra och västra Bali är det rätt lugnt på vägarna. Runt Pemeturan t.ex. kan man nästan ha vägen för sig själv långa stunder.

  • Anonym
    januari 27, 2017

    Då är det nog bäst att vara på sin vakt…men vad hjälper det om inte alla tänker så. Om ett annat fordon byter fil utan att signalera och kör dåligt i rondeller. Kör dåligt i rondeller kör även spanjorer. En del signalerar och de flesta gör det inte. Här är man hela tiden på sin vakt och speciellt i rondeller. Jag tycker såklart att min inte borde få hyra motorcykel om man inte har licens för det. Speciellt när det sker många olyckor i trafiken. Trevlig fredag🤗🤗

  • Anonym
    januari 28, 2017

    Känner igen mycket av det du skriver. Vi har kört lätt mc på Bali men det var många år sedan så jag kan tänka mig att trafiken blitit än mer intensiv. Men vi brukar hyra lätt mc på de platser vi besöker och vänstertrafiken är aldrig något problem. Men det finn sju annat som du också så bra beskriver. Jättebra att du tar upp detta för många är nog ganska ovana och tänker inte på vad som gäller med försäkringar och annat om olyckan är framme och man blir skadad eller skadar andra. Kan bli dyrt. Känner att jag nog gärna skulle vilja komma tillbaka till Bali…

  • Anonym
    januari 29, 2017

    När vi var på Bali första gången (1987) så fick Anders inte hyra bil för han hade inte med sig nåt internationellt körkort. Däremot fick han hyra motorcykel – trots avsaknaden av det internationell plus att han inte har nåt svenskt sånt körkort. (FICK alltså, men det gjorde han inte). Märkligt…Men det har tydligen ändrat sig 🙂

  • Anonym
    januari 29, 2017

    Men va härliga bilder 🙂 ja saker o ting är ofta in som hemma

  • Anonym
    januari 30, 2017

    Oj, vilka trafikprinciper! Det låter farligt. Men skönt ändå att hastigheten inte är så hög när ”allt kan hända”. Intressant att läsa om.

  • Anonym
    februari 14, 2017

    Kan inte nog understrykas hur viktigt det är med hjälm. Har bott på Bali över ett år och det är helt sjukt hur västerlänningar tror att de är odödliga (och blir förvånade när de kraschar och skadar sig). När jag kom till Bali första gången var det fler locals än västerlänningar som körde utan hjälm, nu är det tvärtom!